GALLERIES
        GO BACK
        TO MENU

Torsdag var vores 2. dag i Rom, hvor vi havde planlagt at se Colosseum, Forum Romano og Peterskirken. Igen tog vi toget og metro ud til Piazza di Colosseo og selvom vi var der kl. 10 var der allerede monsterkø på mindst en time bare for at komme ind. Så vi lod os friste af en af de mange guidede ture på stedet. Så slipper man nemlig for køen og samtidig får man en masse historie med oven i hatten.

Jeg har altid set lidt ned på disse guidede ture og vil hellere opleve tingene på egen hånd, men hold op hvor får man meget viden koblet på, som man skulle have brugt flere dage på at læse op selv. Så jeg æder mine egne ord i mig igen. Guidede ture er gode til give en masse viden om stedet. Næste gang tager jeg nok Colosseum på egen hånd og bare nyder det i ro og mag.

Colosseo

Guide-turen startede med Colosseum, hvor vi brugte ca. en time. Vores italienske guide var rigtig god til engelsk og også ret underholdelde. Tænk; Colosseum blev bygget færdig på bare 8 år af ca. 25000 jødiske slaver. En imponerende bedrift i en tid hvor stilladser  blevet lavet af træ. En anden imponerende bedrift er, at man på den tid havde tænkt hele logistikken ind i projektet. Altså hvordan de vilde dyr skulle hejse op på arenaen fra kældergangene under Colosseums arena-gulv og hvordan man kunne få 50000 mennesker ind og ud af Colosseum på bare 3 minutter. Det kunne vi måske godt lære lidt af, når vi bygger fodboldstadions 😉

Palatin

Guide-turen fortsatte over til Palatiner-højen, som i romertiden omfattede kejserpaladset. Rom’s første kejser Augustus boede ret beskedent på højen, mens efterfølgerne Tiberius og Caligula og ikke mindst Domitian opførte ekstragavante paladser på højen.

Det hele er bare ruiner nu, men stedet giver alligevel et godt billedet af hvor imponerende det må havde set ud i Romertiden. Alle bygningerne var beklædt med marmor, selvom der ikke er meget marmor tilbage på Palatinerhøjen. Det er blevet brugt til at bygge Peterskirken.

Forum Romano

Sidste stop på guide-turen var Forum Romano, som en gang var Roms politiske centrum, da Rom var en replublik og i starten af kejsertiden, inden Forum blev for lille.

I dag er Forum en stor udgravningsplads, hvor man kan ses ruinerne af de mægtige  bygninger, som er ca. 2000 år gamle. Et meget spændende sted spængfyldt med historie. Det er nærmest som at vandre i en park mellem alle disse minder fra en svunden tid … Hvis bare det ikke lige var 38 grader og høj sol 😉

Basilica San Pietro

Efter Forum satte vi kurs mod nærmeste Metro station og på vejen fandt vi en lille restaurant med aircondition, hvor vi fik en lidt sen frokost.

Efter en kort tur med Metroen landede vi ca. 500 meter fra indgangen til Vertikanet, så efter en kort spadsertur var vi på Peterpladsen. Sikke et imponerende bygningsværk, man bliver helt overvældet. Der var en monsterkø for at komme ind i selve Peterskirken, men der var hurtigt flow så vi stod måske kun i kø i en halv time, hvorefter vi valgte at tage kuppelturen til 7 euro med elevator halvdelen af turen. Det sidste stykke forcerede vi ca. 300 trappetrin, først de bløde, dernæst de skæve langs kuppels loft og til sidst nogle meget smalle vindeltrapper. Jeg havde selvfølgelig glemt alt om at jeg har højdeskræk, så da vi kom helt op skulle jeg ikke ud til kanten. Jeg fandt en bænk inderst inde og Inge fik kameraet. Der blev lige rykket et par grænser eller to …

Efter kuppelturen kom vi ned i selve Peterskirken, som tager pusten fra en. Så meget marmor, guld osv. Man kommer let til at tænke på hvad den almindelige borger måtte lide for denne utrolige skønhed ?

Der er så mange hjørner af Peterkirken at vi sikkert ikke har fået det hele med, men heldigvis bliver man jo ikke færdige med Peterskirken og Rom på en enkelt besøg. Her er materiale til mange besøg i fremtiden.

Godt mætte af indtryk fra de vigtigste turistattraktioner hoppede vi på Metroen igen og derefter toget til Orte. Heldigvis var der aircondition i toget …

Se flere billeder fra Rom

0 COMMENTS

Læg en kommentar

Din email bliver ikke publiceret. Krævede felter er markeret med *