I august skrev jeg lidt om min måde at arbejde på, når man flytter ud. Det kan man læse mere om her. Siden er jeg blevet lidt klogere og kommet noget videre i vores etablering i Italien.

Firma

Mange selvstændige erhvervsdrivende i Danmark har et enkeltmandsfirma. Det er nemt og billigt, men et af problemerne er, at man kun kan have et enkeltmandsfirma i Danmark, hvis man bor i Danmark. Vi har sådant et enkeltmandsfirma, som vi kører vores IT/Foto biks igennem.

Så skal der være styr på stumperne er vi nødt til at lave en italiensk virksomhed eller noget selskabshalløj i Danmark, hvor der ikke kræves dansk bopæl. Jeg rakte først ud til min gode journalist-ven, Jesper Storgaard Jensen i Rom, og fik lov at kontakte hans revisor. Network is everything...
Inden jeg nåede så langt mødte jeg en advokat fra Napoli en aften i Chiusdino gennem fælles bekendte. Han kunne absolut ikke anbefale at oprette en italiensk virksomhed med al den bureaukrati, som Italien er så kendt for. Så hellere lave en virksomhed i et andet EU land var hans råd.

OK, så i stedet for at lave en virksomhed i et skattely, så sprang jeg på den sikre: Et dansk ApS. Jeg kender trods alt regler i Danmark og selvskabsskatten i DK er ganske fin. Jeg ringede til erhvervsstyrelsen og det var helt ok at drive et ApS, som udenlandsdansker - eneste krav er at selskabet har en danske adresse.
Et ApS kræver en opstartskapital på 40000kr, mens et italiensk SpA kræver €10000, så stadig noget billigere. ApS'et blevet oprettet gennem NemAdvokat og nu er vi begge to "officielt" lønslaver, godt nok i vores eget firma. Jeg tænker det er en fordel når vi skal registreres på det lokale folkeregister i starten af 2023.

Man kan læse mere om at bo og arbejde i Italien på den danske ambassade i Rom's hjemmeside.

Firmabil

Vi har begge vores biler med herned. Inges lille Cinquecento (en FIAT 500) og vores store BMW. De er begge registreret som firmabiler. Næste udfordring er så: hvad gør vi med dem ?

En personlig ejet bil skal registreres på italienske plader senest 60 dage efter man har skiftet adresse til Italien og blevet registreret på det lokale folkeregister. Men hvad med firmabiler ? En firmabil er ikke personligt ejet og her gælder der andre regler fælles for alle EU lande:

Hvis man kører i sin firmabil i flere EU lande indenfor 6 måneder, så behøver man ikke gøre noget og kan køre helt lovligt. Jeg er i Danmark hver 12. uge hos min kunde, så BMW'en behøver vi ikke gøre noget ved.

Hvis firmabilen i stedet bliver i Italien i mere end 6 måneder, så skal den registreres på italienske plader. Man kan søge om fritagelse for disse regler, men det tænker jeg ikke bliver nemt. Resultatet bliver at FIAT'en bliver købt ud af firmaet og vi smider den på italiensk plader i det nye år. Det glæder Inge sig rigtig meget til: en knaldrød Cinquecento på italienske plader - så bliver det næppe mere italiensk 🙂

Man kan læse mere om disse EU regler her.

En følgeton

Dette emne bliver vist til en føljeton omkring etablering i Italien. Næste udgave tænker jeg bliver noget omkring registrering på det lokale folkeregister en gang efter nytår - uha, mødet med det italienske bureaukrati 🙂

Share this story

KOMMENTARER Udvid -
TILFØJ EN KOMMENTAR

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *